حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 13 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 261 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
شناسه : 499
بازدید 616
14
متاورس چیست؟

متاورس چیست؟ متاورس (Metaverse)، اصطلاحی‌ که برای اولین بار در داستان‌های علمی تخیلی به کار رفت، ترکیبی است از پیشوند “Meta”، به معنای فراتر، و “Universe” به معنای جهان. متاورس به دنیا‌های مجازی مشترکی اطلاق می‌شود که در آن زمین، ساختمان‌ها، آواتارها و حتی نام‌ها، قابلیت خرید و فروش دارند و اغلب این خرید و […]

ارسال توسط :
پ
پ

متاورس چیست؟

متاورس (Metaverse)، اصطلاحی‌ که برای اولین بار در داستان‌های علمی تخیلی به کار رفت، ترکیبی است از پیشوند “Meta”، به معنای فراتر، و “Universe” به معنای جهان.

متاورس به دنیا‌های مجازی مشترکی اطلاق می‌شود که در آن زمین، ساختمان‌ها، آواتارها و حتی نام‌ها، قابلیت خرید و فروش دارند و اغلب این خرید و فروش‌ها، به کمک ارزهای دیجیتال صورت می‌پذیرد. در این محیط‌، افراد می‌توانند با دوستان خود به گردش بپردازند، از ساختمان‌ها و مکان‌های مجازی مختلف دیدن کنند، کالاها و خدمات را بخرند و یا این که در رویداد‌هایی مثل کنسرت خواننده مورد علاقه خود شرکت کنند.

این پدیده در طول همه‌گیری کرونا، با استقبال زیادی رو به رو شد، علت آن هم این بود که قرنطینه و سیاست‌های کار از خانه (دورکاری)، بیشتر افراد را مجبور می‌کرد تا برای کار و تفریح به فضای مجازی روی بیاورند. اصطلاح متاورس، طیف گسترده‌ای از مفاهیم واقعیت‌ مجازی را شامل می شود، از ابزارهای محل کار گرفته تا بازی‌ها و پلت‌فرم‌های اجتماعی.

بسیاری از پلت‌فرم‌های جدید دنیای متاورس، روی فناوری بلاک‌چین پیاده شده‌اند و از ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیر مثلی (NFT) استفاده می‌کنند. به این ترتیب، نوعی جدید از دارایی‌های دیجیتالی را خواهیم داشت، که غیرمتمرکز، مالکیت‌محور و درآمدزا هستند.

بازیگران بزرگ متاورس چه کسانی هستند؟

متاورس را می‌توان به طور کلی به دو نوع سیستم‌عامل مجزا تقسیم کرد.

اولین نوع، ایجاد یک متاورس مبتنی بر بلاکچین، با استفاده از NFTها و ارزهای دیجیتال است. پلتفرم‌هایی مانند Decentraland و The Sandbox از این نوع هستند که به کاربران اجازه می‌دهند تا بخش‌هایی مجازی از زمین‌ها را خریداری کرده و محیط بخصوص خود را بسازند.

نوع دوم از متاورس (Metaverse) برای ارتباط با دنیای مجازی به طور کلی استفاده می‌کند، مثلا افراد می‌توانند برای تجارت یا تفریح با یکدیگر ملاقات کنند. در همین زمینه، فیس‌بوک در ماه جولای اعلام کرد که در حال ایجاد یک تیم متخصص محصول، برای کار بر روی متاورس است.

Roblox ، Fortnite و Minecraft، پلتفرم‌های بازی که در آن کاربران می‌توانند در آن‌ها رقابت کرده و همکاری کنند و همچنین دست به ساخت آیتم‌های بخصوص خود بزنند نیز، در این دسته قرار می‌گیرند.

سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از متاورس

در حالی که بسیاری از سیستم‌عامل‌های فعال در زمینه متاورس (Metaverse) برای عضویت افراد و ساخت حساب رایگان هستند، اما به هر حال، افراد برای خرید و فروش و معامله دارایی‌ها و آیتم‌های دیجیتالی روی پلت‌فرم‌های بلاکچینی، باید از ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

تعدادی از این پلت‌فرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین برای خرید و معامله دارایی‌های مجازی به توکن‌های دیجیتال مبتنی بر اتریوم نیاز دارند. به طور مثال شما برای معامله در Decentraland نیاز به ارز دیجیتال MANA و برای معامله و خرید در The Sandbox به ارز دیجیتال SAND نیاز خواهید داشت.

در Decentraland، کاربران می‌توانند آثار هنری NFT را معامله کنند یا برای ورود به یک کنسرت یا نمایشگاه بلیت بفروشند. آن‌ها همچنین می‌توانند با معامله زمین‌ها که قیمت آن‌ها در چند سال گذشته بسیار افزایش یافته است، درآمد کسب کنند. در Roblox نیز، کاربران می‌توانند با ارائه دسترسی به دیگر کاربران، برای بازی‌هایی که ایجاد کرده‌اند، کسب درآمد کنند.

چرا متاورس (Metaverse) اهمیت دارد؟

حتی اگر متاورس (Metaverse) نتواند به چشم‌اندازی حماسی که بسیاری برای آن در نظر گرفته‌اند برسد، حداقل می‌تواند نحوه تعامل ما با دنیای دیجیتال را به صورت اساسی تغییر دهد. یک تجربه مجازی جمعی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای طراحان، گیمر‌ها و هنرمندان به ارمغان بیاورد، همانطور که توکن‌های غیر مثلی (NFT) این کار را کردند. در این صورت نه تنها اقتصاد تولید‌کنندگان را تغییر داده، بلکه آن را دوباره از نو تعریف می‌کند.

دنیای مجازی متاورس می‌تواند به صنعتی تریلیون دلاری تبدیل شود، محلی برای سرگرمی، تجارت و برای برخی، حتی محل‌ کار. فراموش نکنید که متاورس (Metaverse) به عنوان یک شاخه از اینترنت تعریف نمی‌شود بلکه یک جایگزین و آلترناتیو برای آن به حساب می‌آید و با استفاده از بلاکچین و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز طراحی خواهد شد.

متیو بال (Matthew Ball)، سرمایه‌دار و مقاله‌نویس در زمینه نوآوری‌های پر ریسک، می‌نویسد که متاورس (Metaverse) به “دروازه‌ای برای اکثر تجربیات دیجیتالی، جزئی کلیدی از همه تجربیات فیزیکی و بستر کار بزرگ بعدی” تبدیل خواهد شد.

او معتقد است که این پدیده، موتوری محرک برای ایجاد نسل جدیدی از شرکت‌ها خواهد بود، مشابه آن‌چه با رواج اینترنت روی داد. شاید جالب‌تر شود و این امر حتی منجر به سقوط رهبران صنعتی فعلی شود، همان اتفاقی که با ظهور پلت‌فرم‌های دیجیتالی مشاهده کردیم.

ورود فیسبوک به دنیای متاورس با تغییر نام به “متا (Meta)”

پنج‌شنبه گذشته، ۲۸ آگوست، مارک زاکربرگ اعلام کرد که فعالیت‌های فیسبوک ازین به بعد با نام “متا” ادامه پیدا خواهد کرد. این تغییر نام فیسبوک و توجه بخصوص آن به دنیای متاورس، بلافاصله باعث افزایش توجه بیش از پیش کاربران و سرمایه‌گذاران به دنیای متاورس و پروژه‌های فعال در این زمینه شد.

در همین حال، عده‌ای از تحلیلگران با نگاهی بدبینانه، تغییر نام فیسبوک به متا را، تلاش زاکربرگ برای فرار از شهرت بد فیسبوک در ماجراهای افشا و فروش اطلاعات خصوصی کاربران خواندند. با تمام این اوصاف اما، با پیوستن شرکت بزرگی مانند فیسبوک به دنیای متاورس، دیگر نمی‌توان متاورس را تنها یک تلاش و ایده در نظر گرفت. متاورس قطعا آمده که بماند!

آینده متاورس چگونه رقم خواهد خورد؟

هنوز مشخص نیست که یک متاورس واقعی، که به طور کامل زندگی واقعی را به تصویر می‌کشد، چقدر امکان پذیر است یا این که چقدر طول می‌کشد تا ساخته شود.

بسیاری از سیستم‌عامل‌های متاورسی مبتنی بر بلاک‌چین، هنوز در حال توسعه فناوری واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) هستند که به کاربران این امکان را می‌دهد تا در فضایی مجازی، تعامل کامل داشته باشند.

غول حسابداری و مشاوره PwC، پیش‌بینی می‌کند که فناوری‌های VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) تا سال ۲۰۳۰، ۱٫۵ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کنند، درحالی‌که در سال ۲۰۱۹ سهم آن‌ها فقط ۴۶٫۵ میلیارد دلار بود.

شرکت‌های بزرگ فناوری در حال ورود سراسیمه به این عرصه هستند. فیس بوک، Google و Alphabet Inc و Microsoft Corp در راستای رشد پیش‌بینی شده برای شرکت‌های فعال در حوزه پردازش ابری و واقعیت مجازی، شروع به سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها و شرکت‌های بخصوص مشابه کرده‌اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.