حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 261 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
لزوم تسهیل‌گری دولت برای توسعه متاورس/ برای مسائل فرهنگی در متاورس چاره‌اندیشی کردیم
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
شناسه : 1809
بازدید 320
10

مفهوم متاورس از متا و یونیورس گرفته شده، این موضوعی است که قرار است ارتباط با مردم را برقرار کند و تصور می شود در نسل بعدی دنیای واقعیت را با مجازی تلفیق کند در واقع متاورس تلفیق دنیای فیزیکی و مجازی است که در آن یک هویت دیجیتالی برای هر موجودی ایجاد می شود. […]

ارسال توسط :
پ
پ

مفهوم متاورس از متا و یونیورس گرفته شده، این موضوعی است که قرار است ارتباط با مردم را برقرار کند و تصور می شود در نسل بعدی دنیای واقعیت را با مجازی تلفیق کند در واقع متاورس تلفیق دنیای فیزیکی و مجازی است که در آن یک هویت دیجیتالی برای هر موجودی ایجاد می شود. زمانی می شود در متاورس فعالیت داشت که زیر ساخت های ما بتواند با تاخیر پایین تر و سرعت بالاتر متاورس را به واقعیت نزدیک کند.

علی معینی رئیس دانشکده علوم مهندسی پردیس دانشگاه تهران در این باره گفت: متاورس ابزاری است که به کمک آن می توان یک پروژه یک شی را به صورت مجازی در دنیای واقعی برای مواردی که هزینه انتقال بالاست استفاده شود.

 در ادامه تعاریف مجتبی وحیدی معاون پژوهشی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: تصور کنید فرصت حضور در یک باشگاه ورزشی را ندارید اما علاقه دارید در کنار سایر افراد این کار را انجام دهید، به کمک متا می توانید به صورت یک آواتار با سایر ورزشکاران سراسر جهان تمرین های ورزشی را انجام دهید.

در ایران چه فعالیتی در زمینه متاورس انجام شده است؟

وحیدی ادامه داد: از سال ۹۳ آزمایشگاه واقعیت افزوده در دانشگاه بهشتی افتتاح شد و در آن زمان موضوع متاورس این چنین مطرح نشده بود. اتفاق خوبی که در این زمینه افتاد آشنایی مردم به صورت خودجوش در این حوزه بود.

وی افزود: ما در آزمایشگاه تلاش کردیم در حوزه های نفت و گاز آموزش هایی به صورت واقعیت مجازی داشته باشیم و در بخشی از کارخانه فولاد مبارکه نیز موارد خطر آمیز را به صورت واقعیت مجازی نشان دادیم. برای آموزش های مدارس نیز اقداماتی شد. با شرکت گاز نیز همکاری هایی انجام شد. چند سالی است که سازمان ها علاقه مند هستند از این فناوری استفاده کنند.

زمینه های کاری مربوط به متاورس شامل چه مواردی می شود؟

محمود رضا سلطانی در پاسخ به این سوال گفت: ما در این بخش نباید محلی نگری داشته باشیم و باید زمینه کاری را به صورت جهانی نگاه کنیم. زمینه هایی که میتوان روی آن ها کار کرد شامل آموزش به صورت کار تیمی در محیط متاورسی، شبکه های اجتماعی برای پیام های چند رسانه ای به صورت تعامل کاربران با یکدیگر، افتتاح مواردی مثل باشگاه مشتریان در محیط متاورسی برای فروشگاه ها، برگزاری کنسرت های آنلاین، شبیه سازی برای موارد اجتماعی هستند.

برای توسعه متاورس چه مشکلاتی سد راه قرار دارد؟

علی معینی درباره مشکلات سد راه استفاده از متاورس گفت: یکی از مشکلاتی که سد راه متاورس است تلفیق حوزه های غیر فناوری با فناوری است برای مثال در آموزش بحث کشف استعدادها وجود دارد و سیستم آموزش و پروزش ما سیستم یک طرفه دارد. متاورس می تواند این مشکل را حل کند اما مسئولان این حوزه باید برای فراهم کردن زیرساخت های لازم تدبیری بیاندیشند تا کشور در کنار سایر کشورهای پیشرو در این زمینه فعالیت داشته باشد.

نقش دولت برای توسعه متاورس چیست؟

زنجانی مدیر پردیس متاورس دانشگاه علم و صنعت در این باره گفت: در راس هرم توسعه متاورس وزارت ارتباطات می تواند نقش مهمی داشته باشد تا با قانون گذاری و توسعه زیر ساخت ها باعث پیشرفت متاورس شود. دانشگاه ها نیز می تواند تاثیر به سزایی در بخش تربیت نیروی مولد داشته باشد. در حال حاضر آزمایشگاه های متعددی در دانشگاه علم و صنعت در حوزه متاورس تشکیل شده و پروژه های متعددی نیز در همین راستا برای دانشجوها در این حوزه مشخص شده است.

جواد تقی زاده پژوهشگر حوزه متاورس درباره نقش دولت ها برای توسعه متاورس گفت: به نظر من دولت و سیستم حاکمیتی هرچه کمتر در این فضا دخالت کند و اجازه دهد شرکت های خصوصی در این حوزه فعالیت کنند بسیار مفید خواهد بود و دولت باید امکان تسهیل گری در حوزه کند و با وضع قوانین مناسب برای این فناوری به توسعه آن کمک کند؛ در حالی که تاکنون هیچ قانونی در این زمینه تصویب نشده است و فکری برای توسعه آن نشده است.

آیا متاورس مقطعی است و پس از مدتی فراموش خواهد شد؟

زنجانی ادامه داد: در جهان متاورس های مختلفی تشکیل شده و ما می توانیم متاورس خود را داشته باشیم و نهایت بازار خودش تصمیم میگیرد که کدام یک از متاورس ها باقی بماند یا کدام یک از بین برود. اغلب شرکت های جهانی از سال ۲۰۲۱ به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است و کشور ما از سایر کشورها خیلی عقب نیست.

نبود قانون برای حوزه واقعیت مجازی چه تاثیری بر فرهنگ خواهد گذاشت؟

مدیر پردیس متاورس دانشگاه علم و صنعت گفت: در رابطه با فضای فرهنگی نیز دانشگاه علم و صنعت نشست های مخصوصی را با نمایندگان رهبری داشت و ما برای آینده فرهنگی در جهان پس از متاورس تقریبا آماده هستیم.  در دانشگاه علم و صنعت در حال تربیت نیروهای مولد در صنعت متاورس هستیم و قصد داریم از این طریق آموزش متاورس را گسترش دهیم تا مردم بیشتر از پیش با فواید و مخاطرات این فناوری آشنا شوند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.