حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 261 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
فضای مجازی، وزارتی در عرض سایرین نیست
۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
شناسه : 1160
بازدید 579
15
فضای مجازی، وزارتی در عرض سایرین نیست

به نقل از خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: پیش‌نشست نخستین کنفرانس بین‌المللی «نهادهای آموزش، سوادهای نوین و حکمرانی سایبری» با حضور عبدالکریم خیامی دبیر شورای علمی این کنفرانس و کمیل رودی مدیر آکادمی هوش مالی، شنبه ۲۵ تیر به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار شد. در ابتدای نشست عبدالکریم خیامی در پاسخ به چیستی […]

ارسال توسط :
پ
پ

به نقل از خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: پیش‌نشست نخستین کنفرانس بین‌المللی «نهادهای آموزش، سوادهای نوین و حکمرانی سایبری» با حضور عبدالکریم خیامی دبیر شورای علمی این کنفرانس و کمیل رودی مدیر آکادمی هوش مالی، شنبه ۲۵ تیر به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار شد.

در ابتدای نشست عبدالکریم خیامی در پاسخ به چیستی مؤلفه‌های حکمرانی سایبری گفت: با ورود فناوری‌های جدید، تعاریف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جوامع را تغییر داده و این تغییرات مختص زیرساخت‌های مهندسی و فناورانه نیست بلکه بر تمام ساحت‌های زیست بشر تأثیر گذاشته است. اقتضای این فضا نوع جدیدی از حکمرانی است.

او ادامه داد: در حرکت از حکمرانی آنالوگ یا تک‌ساحتی به حکمرانی چندساحتی یا سایبری، مؤلفه‌های ثابتی در منابع علمی ذکر شده که معمولاً شامل تغییرات در زیرساخت‌ها، عرصه خدمات و عرصه کاربری‌ها می‌شود اما وقتی دقت می‌کنید مؤلفه‌های بسیاری در این زمینه دخیل هستند مثل فرهنگ‌ها ایدئولوژی‌ها، سبک‌های زندگی و مشابه این‌ها. بخش اول در میان تمدن‌ها مشترک است اما این مولفه‌ها از فرهنگی به فرهنگ دیگر و از تمدنی به تمدن دیگر متغیر هستند. برای مثال زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال در جامعه ایرانی غیر از زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال در کشور دیگر است چرا که یک فرد ایرانی در مواجهه با امور مالی یا سایر فضاهای جدید، مؤلفه‌های دیگری را برای سنجش و فهم و هم‌زیستی با این تغییرات در نظر می‌گیرد.

مؤلفه‌های حکمرانی باید با توجه به تمدن انقلاب اسلامی بازسازی شوند

این استاد دانشگاه افزود: ما فکر می‌کنیم که جمهوری اسلامی بنا نداشته و ندارد که تحت نظام سلطه تمام اموراتش را پیش ببرد و مدعی احیای تمدن جدید است باید در تمام این عرصه‌ها مؤلفه‌های حکمرانی را به صورت بومی بازسازی کند. البته این‌ها در حرف ساده است و نه در عمل. قبلاً فضای مجازی یک بخش در عرض دیگر بخش‌ها در نظر گرفته می‌شد اما امروز علی‌رغم این که برخی مسئولین هنوز نپذیرفته‌اند، روشن شده که فضای مجازی یک جهان جدیدی است و نه بخشی در عرض سایرین که ممکن است حتی دربرگیری آن فراتر از جهان اول هم باشد. در تعاریف یک دهه قبل می‌گفتند جهان دوم تکرار جهان اول است اما امروز حتی همین را هم نمی‌توان گفت و در بسیاری موارد، جهان اول تکرار جهان دوم است. بنابراین باید نیازهای بومی خودمان را بازخوانی کنیم.

حکمرانی یعنی حکومت کردن بدون حکومت

در ادامه نشست، کمیل رودی، درباره امکان و راه‌های ارتقا سواد مالی در وضعیت فقدان مبانی حکمرانی سایبری توضیح داد. او گفت: ابتدا باید کلیدواژه‌ها را شفاف کنیم. ما یک «حکومت کردن» داریم و یک «حکمرانی»؛ اما ما مفهومی جدید داریم تحت عنوان «حکومت کردن بدون حکومت» یعنی ما دیگر به طور مستقیم دستورالعملی را نمی‌گذاریم که مردم طبق آن عمل کنند بلکه دنیای شبکه‌ها و دنیای تعامل مولفه‌ها و عناصر، جهانی را با هم تنظیم می‌کنند که کلیت آن جهان به سمت مقصد مطلوب می‌رود. به این می‌گویند «حکمرانی». یعنی دیگر تدبیر از بالا وجود ندارد و صرف قرار گرفتن مولفه‌ها در یک شبکه کنار هم، این تدبیر را تولید می‌کند.

او با ذکر مثالی، ادامه داد: آیا یک حکومت می‌تواند یک خودکار را تولید کند یا اقتصاد می‌تواند؟ اقتصاد کاری می‌کند که بدنه خودکار از یک کشور، جوهرش از جایی دیگر، طراحی از منطقه‌ای دیگر بیاید و به شکلی به صرفه این محصول تولید شود اما اگر قرار بود همین محصول را حکومت تولید کند باید برای هر بخش یک تفاهم‌نامه امضا می‌کرد که خیلی دشوارتر بود. بنابراین حکمرانی درواقع غیر از حکومت کردن است بلکه عناصر شبکه به صورت خودتنظیم‌گر به یک سمت مطلوب و کمال‌یافته حرکت می‌کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.