حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 261 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
درک مفهوم کانال های حالت (State Channels)
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴
شناسه : 490
بازدید 591
11
درک مفهوم کانال های حالت (State Channels)

درک مفهوم کانال های حالت (State Channels): کانال‌های حالت به کاربران این امکان را می‌دهند تا تراکنش‌های بیت‌ کوین را مستقیماً خارج از بلاک چین انجام داده و استفاده از عملیات پردازش تراکنش های درون زنجیره ای را به حداقل برسانند. در واقع، کانال‌های حالت جایگزین هایی هستند که از قراردادهای هوشمند استفاده کرده و […]

ارسال توسط :
پ
پ

درک مفهوم کانال های حالت (State Channels):

کانال‌های حالت به کاربران این امکان را می‌دهند تا تراکنش‌های بیت‌ کوین را مستقیماً خارج از بلاک چین انجام داده و استفاده از عملیات پردازش تراکنش های درون زنجیره ای را به حداقل برسانند. در واقع، کانال‌های حالت جایگزین هایی هستند که از قراردادهای هوشمند استفاده کرده و با تعریف قوانینی مشخص، این قابلیت را فراهم می سازند تا یک تراکنش، خارج از زنجیره پردازش شود. از طرفی، هر تراکنش خارج از زنجیره نیز حالت های جدیدی ایجاد می کند و بایستی بوسیله طرف های مربوطه نیز امضا شده و هر حالت جدید نیز، حالت قبلی خود را باطل کند.

اساساً جهت استفاده از کانال های حالت، هر یک از طرفین تراکنش بایستی یک تراکنش کانال باز کرده و مقدار رمز ارز مد نظر خود را به آن واریز کند. سپس طرفین می توانند با استفاده از کانال ایجاد شده، شروع به انجام تراکنش های خارج از زنجیره کنند. در حقیقت در اینجا، این قرارداد هوشمند است که تضمین می کند که هیچگونه کارمزد یا هزینه مضاعفی مشمول تراکنش نخواهد شد. جدا از این، مجموع ارزش تراکنش های ترکیبی نیز با مجموع ارزش رمزارزهای سپرده شده در کانال نیز برابری کرده و با بسته شدن کانال، آمار نهایی به بلاک چین اضافه خواهد شد.

تراکنش های خارج از زنجیره چطور کار می کنند؟

تراکنش های خارج از زنجیره به تراکنش هایی گفته می شود که خارج از بلاک چین پردازش می شوند و هدف این پروتکل های ارائه دهنده این تراکنش ها (پروتکل های لایه ۲)، دور زدن نقص های زنجیره ای، در کنار تراکنش هایی ارزان تر و سریع تر است.

در این روش کاربران می‌توانند یک کانال باز کرده و از طریق کلیدهای خصوصی خود، رمزارزهایی را که مد نظر دارند را به کیف پول مقصد خود ارسال کنند؛ این فرایند در واقع همان انتقال وجه خارج از زنجیره ای است. از طرفی تا وقتی که کانال ایجاد شده فعال باشد، طرفین می‌توانند تا زمانی که آماده تسویه حساب شوند، به مبادله رمزارزهای خود در آن کانال ادامه دهند. همچنین پس از تسویه حساب نیز کاربران می‌توانند کانال باز شده را بسته و آمار نهایی را بر روی زنجیره ثبت کنند.

اساساً برخلاف شبکه های درون زنجیره ای، پروتکل های خارج از زنجیره زیادی در دسترس کاربران قرار دارند که از جمله آنها می توانیم به شبکه لایتنینگ (Lightning Network)، شبکه لیکوئید (Liquid Network) و غیره اشاره داشته باشیم.

شبکه لایتنینگ (Lightning Network)

شبکه لایتنینگ یک پروتکل لایه ۲ است که بر روی بلاک چین بیت کوین ساخته شده است و به کاربران اجازه می دهد تا به صورت آنی و با حداقل هزینه در تراکنش های بی حد و حصر شرکت کنند. شبکه لایتنینگ همچنین امکان تبادل اتمی بین زنجیره ای (cross-chain atomic swaps)، راحتی و تطبیق پذیری بیشتر، عدم نیاز به شخص ثالث و … را فراهم می سازد.

جدا از این موارد، لایتنینگ یک شبکه همتا به همتا و غیرمتمرکز است؛ این بدین معنی است که شرکت‌کنندگان این شبکه می‌توانند با قفل کردن بیت‌ کوین خود در یک آدرس چند امضایی و با استفاده از تراکنش های تأمین مالی، اقدام به انجام تراکنش خود کنند. همچنین شرکت‌کنندگان شبکه لایتنینگ می‌توانند تا بی‌نهایت تراکنش‌ را بوسیله آدرس تراکنش‌های خارج از زنجیره انجام دهند؛ البته این کار فقط تا زمانی که موجودی‌ها در بلاک چین نهایی شوند میسر خواهد بود.

شبکه لیکوئید (Liquid Network)

شبکه لیکوئید یک پروتکل زنجیره جانبی است؛ این موضوع بدین معنا است که برای دسترسی به داده ها، به بلاک چین بیت کوین متکی است؛ ولی عملیات تراکنش های این شبکه به صورت مستقل و به طور جداگانه از بلاک چین بیت کوین انجام می شود. در حقیقت درست مثل شبکه لایتنینگ، این شبکه نیز بر بستر شبکه بلاک چین بیت کوین ساخته شده است و به کاربران این امکان را می دهد تا در شرایطی که کماکان از امنیت و حریم خصوصی برخوردار هستند، تراکنش های خارج از زنجیره خود را نیز انجام دهند.

اتریوم پلاسما (Ethereum Plasma)

درست مانند بیت کوین که دارای شبکه لایتنینگ است، اتریوم پلاسما نیز یک پروتکل خارج از زنجیره اتریوم بحساب می آید. این پروتکل به صورت کاملاً مستقل از زنجیره اصلی اتریوم عمل می کند؛ اما یک زنجیره کودک (child chain) بحساب می آید که به بلاک چین اصلی خود متصل است. در حقیقت این شکل کارکرد اتریوم پلاسما به کاربران این اجازه را می دهد تا انتقال توکن، مبادله و سایر تراکنش های اساسی خارج از شبکه اتریوم، با هزینه ای کمتر و سرعتی بالاتر، انجام شوند. از طرفی، زنجیره‌های پلاسما از مکانیزم اثبات تقلب (fraud proofs) و مکانیزم‌های اعتبارسنجی بلوک های مستقل، برای امنیت خود استفاده می‌کنند.

خدمات حضانت یا نگهداری (Custodial Services)

اصطلاح راه‌حل‌های حضانت یا نگهداری (custody solutions)، به سرویسی مستقل اشاره دارد که توکن‌ها را ذخیره و ایمن کرده و معمولاً جهت سرمایه‌گذاران نهادی (institutional investors) که مالک حجم زیادی از رمزارزها هستند مطلوب است. دقت داشته باشید که از کیف پول‌های آنلاین و کلیدهای خصوصی نیز می توان جهت ذخیره ایمن توکن‌ها استفاده کرد، ولی همانطور که می دانیم، این موارد، بدون خطا و ایراد نیستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.