حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 261 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
خطرات فورک‌های اتریوم؛ حمله اجرای مجدد کاربران را تهدید می‌کند
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۵۷
شناسه : 1441
بازدید 570
14

با نزدیک‌تر شدن مرج اتریوم، زمزمه‌های فورک اتریوم و شکل گرفتن نسخه‌ای از این شبکه با مکانیزم اجماع PoW، تقویت می‌شود. جالب توجه اشت که صاحبان ETH و هر دارایی دیجیتال دیگر بر بستر اتریوم، نسخه‌ای از دارایی خود در شبکه جدید خواهند داشت. این موضوع هرچند که برای عده‌ای انگیزه خرید ETH شده است، […]

ارسال توسط :
پ
پ

با نزدیک‌تر شدن مرج اتریوم، زمزمه‌های فورک اتریوم و شکل گرفتن نسخه‌ای از این شبکه با مکانیزم اجماع PoW، تقویت می‌شود. جالب توجه اشت که صاحبان ETH و هر دارایی دیجیتال دیگر بر بستر اتریوم، نسخه‌ای از دارایی خود در شبکه جدید خواهند داشت. این موضوع هرچند که برای عده‌ای انگیزه خرید ETH شده است، با مخاطرات بالقوه‌ای همراه است.

در حالی‌که چند هفته بیشتر تا تاریخ وعده داده شده برای به‌روزرسانی مرج اتریوم باقی نمانده است، یکی از بحث‌های داغی که در جامعه کریپتو شکل گرفته است داستان فورک شدن شبکه اتریوم است. انتقال اتریوم از اثبات سهام به اثبات کار باعث می‌شود تمام توان ماینینگ درگیر در فضای اتریوم ناچار شود شبکه دیگری را برای استقرار پیدا کند. این موضوع باعث شده است افرادی مانند جاستین سان، بنیان‌گذار شبکه ترون، یا چندلر گوئو (Chandler Guo)، ماینر بزرگ چینی، با انگیزه کسب سود یا شاید برای حفظ اثبات کار در فضای اتریوم، به شدت با به‌روزرسانی مرج ابراز مخالفت کنند و فورک‌هایی از شبکه اتریوم تشکیل دهند.

تیم ETHPoW که توسط چندلر گوئو حمایت می‌شود اخیرا اعلام کرد فورک اتریوم توسط آن‌ها قطعی است و حتی در کد تهیه شده برای راه اندازی شبکه فورک بمب سختی را نیز حذف کرده‌اند.

 

بمب سختی از فورک ETHPoW اتریوم حذف می‌شود

از سوی دیگر صرافی پولونیکس، متعلق به جاستین سان، توکن‌های فرضی ETHW و ETHS را ارائه و معاملات آن‌ها را آغاز کرده است. جالب است که توکن ETHW در این صرافی در زمان نگارش خبر به قیمت حدود ۶۶ دلار معامله می‌شود. البته تعدادی صرافی دیگر هم به تبعیت از پولونیکس اقدام مشابهی انجام داده‌اند.

 

داستان ادامه‌دار فورک اتریوم؛ توکن‌های ETHW و ETHS در برخی صرافی‌ها ظاهر شدند

به این ترتیب به نظر می‌رسد پس از به روزرسانی مرج، یک یا حتی چند فورک از شبکه اتریوم شکل بگیرد. شبکه‌های جدیدی که با شبکه فعلی اتریوم گذشته مشترک و آینده متفاوتی دارند.

خطر حمله اجرای مجدد

نکته‌ جالب توجه این است که با هر فورکی از شبکه اتریوم، هر کس هر نوع دارایی در شبکه اتریوم داشته باشد، از خود ETH تا انواع NFTها، در شبکه فورک شده نیز نسخه‌ای از آن را دارا خواهد بود. البته داشتن یک توکن به خودی خود چیز ارزشمندی نیست. در هر لحظه می‌توان به صورت بالقوه، تعداد بی‌شماری فورک از ETH تشکیل داد. اما دلیلی ندارد نسخه ETH تشکیل شده در شبکه فورک قیمتی بیش از صفر داشته باشد. با این حال با توجه به جو شکل گرفته حول قربانی شدن اثبات کار در شبکه اتریوم و وضعیت GPU ماینرها، به نظر می‌رسد امکان داشته باشد که رمزارز بعضی فورک‌های تشکیل شده از شبکه اتریوم، در اثر سوداگری قیمتی پیدا کند.

جالب توجه است که یکی از دلایل افزایش قیمت ETH در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته را می‌توان شدت گرفتن زمزمه‌ها در مورد فورک اتریوم پس از مرج دانست. علت صعودی بودن این خبر برای قیمت ETH این است که فعالان بازار متوجه شده‌اند با در اختیار داشتن اتر در صورتی که فورک جدیدی از شبکه اتریوم شکل بگیرد، علاوه بر اتر خود یک توکن دیگر در هر شبکه فورک شده خواهند داشت و هر چند قیمت این توکن جدید بسیار پایین‌تر از قیمت اتر باشد، این اتفاق نوعی ایردراپ مجانی و قطعی محسوب می‌شود.

موضوعی که در این میان نادیده گرفته می‌شود مخاطرات بالقوه تعامل با شبکه‌های فورک است. یکی از این مخاطرات بالقوه، امکان حمله اجرای مجدد (Replay Attack) است. فرض کنیم شما یک NFT از مجموعه میمون‌های کسل دارد. این NFT در شبکه اصلی اتریوم ده‌ها هزار دلار قیمت دارد. اگر فورکی از شبکه اتریوم شکل بگیرد شما یک نسخه کپی از NFT خود در شبکه تازه شکل گرفته خواهید داشت. فرض کنیم کپی NFT شما در یکی از فورک‌ها ۵۰ دلار ارزش پیدا کند و شما آن را بفروشید. در این صورت اگر Chain ID شبکه فورک با Chain ID شبکه اصلی یکی باشد. این امکان وجود دارد که کسی از اطلاعات تراکنش شما در شبکه فورک استفاده کند و میمون کسل شما در شبکه اصلی اتریوم را که ده‌ها هزار دلار قیمت دارد، با پرداخت تنها ۵۰ دلار به کیف پول خود منتقل کند. به این نوع حمله، حمله اجرای مجدد بیا Replay Attack گفته می‌شود. به همین دلیل برای معامله توکن‌های فورک بالقوه در آینده، باید با احتیاط عمل کرد.

 

حمله اجرای مجدد (Replay Attack) چیست و چه رابطه ای با هاردفورک دارد؟

البته موفقیت این حمله وابسته به یکسان بودن Chain ID شبکه فورک با شبکه اصلی اتریوم است. برای رفع نگرانی‌ها در این مورد تیم ETHPoW، وابسته به چندلر گوئو، در توضیحاتی که در مورد برنامه‌اش برای فورک اتر ارائه کرد، تاکید داشت که Chain ID این فورک، که هنوز پیاده‌سازی نشده است، متفاوت با Chain ID شبکه اصلی اتریوم تنظیم شده است.

  • مزیت تشکیل شبکه فورک برای هولدرهای ETH چیست؟

با تشکیل هر فورکی که از شبکه اتریوم انجام شود هر کس هر نوع دارایی در شبکه اتریوم داشته باشد، از خود ETH تا انواع NFTها، در شبکه فورک شده نیز نسخه‌ای از آن را دارا خواهد بود.

  • خطر تعامل با شبکه فورک شده برای هولدرهای ETH چیست؟

در صورتی که Chain ID شبکه فورک شده با Chain ID شبکه اصلی اتریوم یکسان باشد، امکان حمله اجرای مجدد و سرقت دارایی در شبکه اصلی وجود دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.