حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 261 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال در ایران کند است/ بانک مرکزی به ابهامات راه‌اندازی رمزریال پاسخ دهد
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
شناسه : 530
بازدید 597
11
حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال در ایران کند است/ بانک مرکزی به ابهامات راه‌اندازی رمزریال پاسخ دهد

حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال در ایران کند است/ بانک مرکزی به ابهامات راه‌اندازی رمزریال پاسخ دهد: در حال حاضر برای حمل نفت از سنگاپور به مالزی، به یک روز زمان نیاز است و یک هفته زمان، صرف رسیدگی به پرونده‌های کاغذی مربوط به آن می‌شود. دیجیتالی کردن امور مبادلات مالی بدون دیجیتالی کردن کل […]

ارسال توسط :
پ
پ

حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال در ایران کند است/ بانک مرکزی به ابهامات راه‌اندازی رمزریال پاسخ دهد:

در حال حاضر برای حمل نفت از سنگاپور به مالزی، به یک روز زمان نیاز است و یک هفته زمان، صرف رسیدگی به پرونده‌های کاغذی مربوط به آن می‌شود. دیجیتالی کردن امور مبادلات مالی بدون دیجیتالی کردن کل پروسه معاملات بی‌معنی است. به جز شرکت‌های حمل و نقل، باید کارگزاری‌ها و نمایندگی‌ها، و نیز بخش‌های دیگری از قبیل گذرگاهای بندری، امور مالیاتی و شرکت‌های بیمه نیز دیجیتالی شوند. وقتی از مهر فیزیکی برای تایید اوراق استفاده می‌شود، به این معناست که این بخش هنوز دیجیتالی نشده است. باید تمام فرایند از ابتدا تا پایان شکل دیجیتالی به خود بگیرد و این یعنی طرح انتشار اسکناس برای رمزریال تفاوت زیرساختی و اساسی با مفهوم ژول دیجیتال از  جنس رمزارزها دارد.

دیدگاه فنی بانک مرکزی برای رمزریال اگرچه به جهت تلاش برای حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال ستودنی و ارزشمند است اما باید منتظر  ماند و دید بانک مرکزی چگونه تمرکز زدایی ذاتی رمزارزها را مهار و در چارچوب اقتصاد کشور سیاست پذیر خواهد کرد. البته به نظر می رسد رمزارزملی یکی از کاربردهای زنجیره بلوک شبکه بانکی باشد که حداقل از آن بتوان به عنوان توکن و ابزاری جهت پرداخت در تبادلات و تسویه بانکی استفاده کرد.

از مزایا و یا معایب احتمالی و الزامات اجرای موفق آن بگویید.

بسیاری از بانک‌های مرکزی کشورها در این خصوص فعالیت می‌کنند و در بانک مرکزی کشور ما نیز از چند سال گذشته این موضوع مطرح شده و اقدامات فنی انجام شده و مقررات آن در شورای پول و اعتبار نیز تصویب شده است؛ اما باید توجه داشت اگرچه تولید رمزارز ملی نیز کاری پسندیده است اما باز به نوعی همان پول مورد کنترل بانک مرکزی است و این با ماهیت ذاتی رمزارزها تفاوت ماهوی دارد. بخصوص اینکه گفته شده است این رمز ارز در فضای دیجیتال منتشر می شود اما استفاده عمومی دارد و به صورت اسکناس در اختیار مردم قرار می‌گیرد. توجه کنید که این استدلال با اساس ماهیت رمزارزها در تناقض است. البته گفته می شود که این رمز ارز در بستری غیرمتمرکز و توزیع شده و بدون نیاز به کنترل نهادی واسط، عرضه و تبادل خواهد شد. ارز ملی با هدف سنجش امکانات و قابلیت های فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال و توسعه خدمات مالی و پرداخت های بانکی در سطوح بین بانکی و بانکداری خرد ارائه خواهد شد. درواقع باید منتظر ماند تا این تلاش دیجیتال بانک مرکزی به نتیجه رسیده و شاهد چگونگی عملکرد این نوع پول باشیم. البته شاید یکی از مهمترین مزایای این رمز ارز کاهش مخاطرات جدی در مقایسه با رمزارزهای بین المللی از جمله ریسک های فراوان قیمتی و نیز احتمال مشکلات امنیتی و کلاه‌برداری باشد. در حال حاضر عده زیادی به فعالیت در بازار رمزارزها علاقمند شده و سرمایه های خرد و اندک را نیز وارد  این بازار و خود را با ریسک های جدی روبرو کرده اند که شکل گیری قانونمند رمزارز ملی تا حد زیادی مخاطرات بیان شده را برای فعالان این حوزه در صورت فعالیت در مراحل مختلف رمزریال، کاهش می دهد.

از تجارب موفق جهانی در این خصوص بگویید.

شاید مهمترین تجربه در جهان تلاش کشور چین برای یوان دیجیتال و رونمایی از رمزارز ملی این کشور به نام (e-CNY) باشد. گفته شده است بانک مرکزی چین سعی می‌کند امکان استفاده از رمزارز ملی این کشور را در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ برای ورزشکاران و بازدیدکنندگان خارجی فراهم کند. با توجه به اینکه بیشتر تجارت بین‌المللی با دلار آمریکا انجام می‌شود، برخی تحلیلگران بر این باورند که یوان دیجیتال چین می‌تواند دلار آمریکا را از برخی جهات به چالش بکشد. اما بانک مرکزی این کشور تاکید کرده که این رمزارز برای استفاده داخلی طراحی شده است. اگر یوان دیجیتال در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ مورد استفاده قرار بگیرد، این نخستین باری خواهد بود که رمزارز ملی چین توسط کاربران بین‌المللی به صورت آزمایشی مورداستفادهقرارمی‌گیرد. چین از سال ۲۰۱۴ روی یوان دیجیتال کار می‌کند و اخیرا تعدادی پروژه آزمایشی برای بررسی این رمزارز آغاز کرده است. در بخشی از این پروژه‌ها برخی خرده فروشی‌ها می‌توانند از آن برای خرید و فروش استفاده کنند.

آنچه حائز اهمیت است اینکه باید از تجارب موفق جهانی در حوزه رمز ارز ملی بهره گرفت و هرچه سریعتر اقداماتی جدی در این خصوص صورت داد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.