حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 261 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
برخی معاملات بورسی قمار است
۰۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
شناسه : 799
بازدید 408
8
برخی معاملات بورسی قمار است

یکی از مشکلات اصلی ما در بورس هم همین است که ۹۹ درصد معاملات به تحویل کالا نمی‌رسد و برخی هم از بیخ قمار است زیرا روی افزایش و کاهش قیمتها شرط‌بندی می‌کنند، در رمزارزها هم چنین وضعیتی وجود دارد، الان چیزی که در فیوچرز رمزارزها رخ می‌دهد میل به سودآوری است. مثلاً فرد الان […]

ارسال توسط :
پ
پ

یکی از مشکلات اصلی ما در بورس هم همین است که ۹۹ درصد معاملات به تحویل کالا نمی‌رسد و برخی هم از بیخ قمار است زیرا روی افزایش و کاهش قیمتها شرط‌بندی می‌کنند، در رمزارزها هم چنین وضعیتی وجود دارد، الان چیزی که در فیوچرز رمزارزها رخ می‌دهد میل به سودآوری است. مثلاً فرد الان ده عدد بیت کوین را به دیگری می‌فروشد و الان اگر ۴۰ دلار است به قیمت ۴۵ دلار برای تحویل در سه ماه آینده به او می‌دهد. نزدیک سه ماه آینده که شد اگر قیمت بیت کوین به ۴۵ دلار رسیده بود معامله را بهم می‌زنند.

وی افزود: در فقه هم مطرح است که مثلاً ما می‌گوئیم جنسی را چند ماه نسیه می‌فروشیم ولی دوباره آن را پس می‌گیریم، در حقیقت بین العینه است نه معامله حقیقی زیرا این جنس چند وقت از تملیک من خارج و دوباره به خودم بازگشت. در فیوچرز و بیت کوین هم اینطور است که انحراف در بازارهای مالی است. اینکه بیت کوین اینقدر بین مردم رایج است به دلیل سودآوری آن است وگرنه نه کار پول را انجام می‌دهد و نه به درد استفاده می‌خورد.

خطیبی تصریح کرد: برخی جوانان وقتی این حرف‌ها زده شود می‌گویند خب ما چگونه درآمد داشته باشیم؟ ولی واقعیت این است که بسیاری از این معاملات انحرافی است. البته از منظر اسلام، دست حاکم اسلامی بسیار در این نوع مباحث باز است که شهید صدر آن را با عنوان منطقه الفراغ طرح کرده است. بنابراین حکام شرع باید به صورت فعال در این نوع مباحث مانند رمزارز و بین کوین و … حضور داشته باشند و طلابی که با مسائل آن آشنا هستند مرتب وضعیت بورس و این نوع معاملات را پایش کنند تا به سمت سوداگری و انحراف نرود.

وی افزود: البته خرید سهام به قصد سودآوری، اشکالی ندارد ولی حاکم اسلامی باید با ابزارهای خود این بازار را رصد کند و اگر دید به سمت غیرهدف اصلی می‌رود جلوی آن را بگیرد؛ مثلاً در بورس چند ماه قبل شاخص تا دو میلیون پیش رفت و کسی از آن جلوگیری نکرد و بعد از یکسال به یک و نیم میلیون برگشت و سهامداران خرد ضرر زیادی کردند. مجموعه حاکمیت اسلامی باید این احتمال را می‌داد که وقتی بورس با این شتاب رو به رشد است احتمال ریزش آن هم وجود دارد و باید از آن جلوگیری می‌شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.