حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 261 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 0×
آغاز مرحله تازه «مناسبات علمی» ایران و روسیه
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
شناسه : 1771
بازدید 294
9

مناسبات علمی،پژوهشی و فناوری ایران و روسیه وارد مرحله تازه ای شده و روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه ۱۷ تفاهم نامه در حوزه ساخت ماهواره،تبادل استاد ودانشجو و انتقال دانش به امضا رساندند. دولت ایران و روسیه از سال‌ها قبل با تمایل به تحکیم و ارتقای همکاری‌های علمی و فناوری دراز مدت بین […]

ارسال توسط :
پ
پ

مناسبات علمی،پژوهشی و فناوری ایران و روسیه وارد مرحله تازه ای شده و روسای دانشگاه های برتر ایران و روسیه ۱۷ تفاهم نامه در حوزه ساخت ماهواره،تبادل استاد ودانشجو و انتقال دانش به امضا رساندند.

دولت ایران و روسیه از سال‌ها قبل با تمایل به تحکیم و ارتقای همکاری‌های علمی و فناوری دراز مدت بین دو کشور و براساس حاکمیت و منافع متقابل و همچنین تحکیم روابط اقتصادی و دوستانه بین دو کشور ارتباط علمی خود را تعمیق بخشیدند و در حوزه‌های مختلفی چون هوایی و هوانوردی، نانو، فضایی، همکاری‌های دانشگاهی، پژوهشی و … این همکاری‌ها تاکنون استمرار داشته است.

در دهه‌های گذشته، کشورهای غربی مقصد نخبگان ایرانی برای تحصیلات دانشگاهی بوده اما از سال‌های گذشته توسعه مناسبات ایران با شرق و کشورهایی مثل روسیه که توانمندی بالایی در عرصه علمی و فناوری دارند، روابط بین المللی کشورمان در سطح علمی را ارتقا داده است. دو کشور ایران و روسیه در حوزه دیپلماتیک روابط گسترده و عمیقی دارند و در سال‌های اخیر این ارتباط دو جانبه در حوزه علم و فناوری تسری بیشتری پیدا کرده است؛ همکاری‌های دو کشور در بخش علمی را می‌توان در ۳ حوزه بین دانشگاهی، فناوری و فناوری ارتباطات(ICT) تقسیم کرد که در گزارش پیش رو بنا داریم به بررسی توافقات و جزئیات همکاری‌ها در حوزه‌های نام برده طی چند ماهه گذشته بپردازیم.

تازه‌ترین ارتباط علمی دو کشور مربوط می‌شود به برگزاری ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه که هفتم و هشتم اردیبهشت ماه به میزبانی روسیه برگزار شد. این دوره از اجلاس را می‌توان یکی از پرفروغ ترین دوره‌ها به جهت امضای توافقنامه دو جانبه و گستردگی همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی نام برد. در این اجلاس که رؤسای دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، صنعتی امیرکبیر، شهیدبهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، تبریز، شیراز و اصفهان، شاهد و فنی‌وحرفه‌ای حضور داشتند، حدود ۱۷ تفاهم‌نامه دوجانبه یا چندجانبه بین دانشگاه‌های دو کشور به امضا رسید.

در جریان این اجلاس، نشست تبادل نظر درباره همکاری‌های بین دانشگاهی میان دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در زمینه تبادل دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترک و برنامه‌ها و تحقیقات مشترک و همچنین نشست‌هایی با موضوع بررسی جنبه‌های فرهنگی همکاری بین دانشگاه‌های ایران و روسیه و اشتراک‌گذاری تجربه‌های پروژه‌های تحقیقاتی ایران و روسیه در زمینه علوم طبیعی و حوزه خزر با حضور رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه برگزار شد.

در روز نخست این اجلاس، رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و همچنین ۲۰ رئیس دانشگاه از فدراسیون روسیه سخنانی درباره گسترش روابط علمی و دانشگاهی، توسعه همکاری‌های متقابل در حوزه تبادل استاد و دانشجو، اجرای طرح‌های تحقیقاتی و انتشار مقالات مشترک مطرح کردند. در روز دوم این اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و معاونان امور بین الملل دانشگاه‌های برتر دو کشور در سه نشست همزمان به معرفی ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، توانمندی علمی و تجهیزاتی آنها پرداختند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.