برگزاری پنل تخصصی سازگاری اقتصادی امنیتی، فرصت ها و چالش های اقتصاد دیجیتال، متاورس و رمز ارزها با مشارکت فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، پلیس امنیت اقتصادی و پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا

خانهاخباربرگزاری پنل تخصصی سازگاری اقتصادی امنیتی، فرصت ها و چالش های اقتصاد دیجیتال، متاورس و رمز ارزها با مشارکت فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، پلیس امنیت اقتصادی و پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا

پنل تخصصی “سازگاری اقتصادی امنیتی، فرصت ها و چالش­ های اقتصاد دیجیتال، متاورس و رمز ارزها” از سلسله پنل­ های تخصصی متاراد با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (پلیس امنیت اقتصادی، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا) و مرکز کار ایران، روز چهارشنبه 29 تیر 1401 در محل پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی برگزار شد.

در این پنل که با حضور متخصصان حوزه پلیس امنیت اقتصادی، پلیس فتا و اساتید برجسته دانشگاه در حوزه بانکداری و اقتصاد دیجیتال برگزار شد، فرصت­ ها و چالش ­های پیش روی اقتصاد کشور، با ظهور فناوری متاورس و گسترش استفاده از رمزارزها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ابتدای نشست، سرهنگ حشمت اله کرمی، دبیر پنل ضمن اشاره به فرصت­های اقتصادی فراوانی که با ظهور فناوری­ های متاورس و رمزارزها، نصیب کشور خواهد شد، عدم امکان رصد تراکنش­ها و به تبع آن شکل ­گیری کسب و کارهای فاسد نظیر قمار، مواد مخدر و … را از چالش­ های توسعه این فناوری­ ها در کشور در آینده نزدیک دانست و بر لزوم چاره اندیشی جهت پیشگیری از وقوع جرم­ ها و پرونده­ های کثیرالشاکی در این خصوص، تاکید نمودند. حجت الاسلام کشاورز، عضو هیات علمی جامعه المصطفی و عضو شورای فقهی بانکداری جمهوری اسلامی ایران، در خصوص لزوم برخورد فعالانه حاکمیت جهت استفاده از فناوری­ های نوظهور در حوزه­ های مختلف اقتصاد دیجیتال، مباحث مختلفی را مطرح نمودند و بسترسازی و فرهنگ سازی در استفاده از فناوری­ های نوظهور را وظیفه حاکمیت دانست. سمیعی دبیر و مجری نمایشگاه و کنفرانس متاراد، تعدد دستگاه های حاکمیتی سیاستگذار در حوزه فناوری­ های نوظهور و بعضا تعارض ماموریت­ های انها را از چالش ­های پیش روی دانست. وی مهم­ترین هدف برگزاری کنفرانس متاراد را – که در آینده ­ای نزدیک در تهران با حضور تمامی ارکان حاکمیت و بخش­ های مختلف بخش خصوصی فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال برگزار خواهد شد – ایجاد همگرایی بین بخش­ های مختلف حاکمیت و جامعه در خصوص توسعه استفاده از فناوری­ های مرتبط با اقتصاد دیجیتال و رمزارزها دانست. سرهنگ قلاوند از مرکز مطالعات راهبردی فرماندهی نیروی انتظامی، از شکل ­گیری یک بستر اقتصادی تمام عیار بر بستر متاورس در آینده ­ای نزدیک صحبت کردند و توجه ویژه بر تعاریف جدید نحوه مالکیت­ ها را ضروری دانستند. ایشان چالش­ های پیش روی این اقتصاد را بسیار پیچیده ­تر و سهمگین­ تر از اقتصاد کلاسیک برشمردند و از ایجاد آمادگی در مجموعه­ های مختلف نیروی انتظامی، جهت نظارت و ساماندهی چالش ­های این حوزه، تاکید کردند. در ادامه سرهنگ رضایی و هدایتی، از رشد شگرف اندازه بازار اقتصاد دیجیتال طی چند ساله آینده و انواع جرایم سایبری که با رشد این اقصاد با آن مواجه خواهیم شد، صحبت کردند. ایشان فعالیت­ های باج افزاری، سرقت هویت، تجاوز سایبری و …. از انواع ریسک­ های احصا شده با توسعه فناوری متاورس برشمردند که بایستی تمهیدات مناسب جهت مقابله با آنها، اندیشیده شود. نوری، مدرس دانشگاه تهران و پژوهشگر و متخصص اقتصاد دیجیتال و حوز رمز ارزها، داشتن نگاه آینده پژوهانه و رویکرد تنظیم­ گیری راهبردی با نقش فعالانه نظارت را ضروری دانست و بر عدم تنظیم­ گیری بخشی در حوزه اقتصاد دیجیتال و رمزارزها تاکید کردند. حفاظت از امنیت کاربران و حفظ دارایی­ های ایشان، نیاز به کادرسازی تخصصی، ظهور جرایم جدید و لزوم شناسایی آنها و تدوین قوانین و لوایح مناسب جهت مقابله با این جرایم جدید از دیگر مباحثی بودند که در این پنل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان نشست، تمامی اعضای پنل ضمن اعلام حمایت از برگزاری رویدادهای علمی پیرامون فناوری‌های نوظهور از جمله اقتصاد دیجیتال، متاورس و بلاکچین، بر ادامه برگزاری این نوع پنل های تخصصی به صورت منظم و در تعامل میان دبیرخانه دائمی متاراد و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، پلیس امنیت اقتصادی و پلیس فتا تاکید کردند.

 

آدرس

دبیرخانه دائمی : خیابان ولیعصر بالاتر از میدان ونک، پلاک 2475، واحد 8
ایمیل: info[at]metarad.org
تلفن تماس:  02188883653

نماد الکترونیکی

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.